الرئيسية / تـوك شـو / “اسامه كمال”يا جبل ما يهزك ريح.. تعبير يتقال للشعب المصري

“اسامه كمال”يا جبل ما يهزك ريح.. تعبير يتقال للشعب المصري

 

كتبت:نورهان غريب 

 

 

قال الاعلامي”اسامه كمال” من خلال برنامجه القاهره 360 والذي يعرض علي شاشه القاهره والناس ,يا جبل ما يهزك ريح.. تعبير قاله الزعيم الفلسطينى ياسر عرفات، تعبير جميل بيتكلم عن فضائل كتير موجودة بس عند الأقوياء اللي بيشبههم بالجبل اللي مهما الريح تحاول حتى انها تهزة ما تقدرش.. تعبير رائع بيقول أن اللي قدمه راسخة في الأرض وراسه عالية في السما مايقدرش أي ريح انه ياثر فيه..
يا جبل ما يهزك ريح.. تعبير يتقال للشعب المصري اللي كل أنواع الرياح هبت عليه من قديم الأزل وشفنا رياح عاتية حاولت تعصف بيه في السنين اللي فاتت وماقدرتش.. الجبل مش برج واقف بطوله ولا شجرة فروعها منتشرة بس جذورها في الأرض.. لأن الجبل عالي وشامخ وراسي في الأرض بس ارتفاعه مش طالع لوحده لكن بعرضه وضخامته.. وهو دة الشعب اللي واقف متماسك زي الجبل من قاعه لقمته مش العكس..


القمة قايمة على قاع قوي متماسك.. قاعدة عريضة ثابتة في الأرض.. خامتها صخر شديد يقف للريح وللزلزال ولأي مؤثر من براها.. الجبال زي الشعوب لم تثور تقف قدام اللي يقرب منها.. تحرقه ببركان.. توقعه لو حاول يهدها.. لكن تحضنه لو دخل في حضنها بسلام..


يا جبل ما يهزك ريح يا شعب مصر.. اضرب رجليك في عمق الأرض.. إرفع راسك لعنان السماء.. اخشع لله وسبح بحمده زي ما بتسبح الجبال.. انت أقوى من الجبل بايمانك.. لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآَنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ.. إيمانك في قلبك.. نجاتك في وحدتك.. في رسوخك.. أقف وقول للعالم هل من منازل؟ هل من مزيد.. يا جبل ما يهزك ريح مهما حصل.

عن nourhan gharib

شاهد أيضاً

محمد موسى يدشن هاشتاج “جهاد اللواط في قطر” على الهواء

كتبت : نهاد عادل أطلق الإعلامي محمد موسى ، هاشتاج ” جهاد اللواط في قطر”، …